Popularną formą przyspieszania tradycyjnych negocjacji handlowych są aukcje elektroniczne. Ustawa „Prawo zamówień publicznych” zezwala na ich wykorzystanie w końcowym trybie zamówień. Aukcje elektroniczne, będące ostatnim etapem trybu przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem, pozwalają licytować więcej niż jedno kryterium oceny oferty, na przykład okres gwarancji, czas dostaw, szybkość serwisu, czas realizacji robót, dostaw lub usług oraz najważniejsze - cenę.
Aukcje elektroniczne nie są jednak samodzielnym trybem udzielenia zamówienia publicznego, są czymś w rodzaju dogrywki przeprowadzanej na platformie elektronicznej po przeprowadzeniu oceny ofert w ramach klasycznej procedury udzielenia zamówienia. Aukcje elektroniczne mogą zostać przeprowadzone jedynie wówczas, gdy zamawiający przewidział taką możliwość w ogłoszeniu o zamówieniu oraz jeżeli zostały złożone co najmniej trzy oferty nie podlegające odrzuceniu.
Zasady działania
Procedura aukcji elektronicznej składa się z czterech etapów:
- w pierwszym zapraszani do udziału w aukcji elektronicznej są wszyscy wykonawcy, którzy złożyli oferty nie podlegające odrzuceniu,
- w drugim etapie zostaje otwarta aukcja elektroniczna, w terminie wskazanym w zaproszeniu,
- w trzecim etapie dochodzi do zamknięcia aukcji oraz zawiadomienia uczestników o wynikach,
- w czwartym etapie zawiera się umowę.
Aukcje elektroniczne to doskonały sposób dla wspierania procesów zakupowych oraz sprzedażowych w przedsiębiorstwie.