Aukcja elektroniczna to narzędzie służące do wspierania procesów zakupowych oraz sprzedażowych w przedsiębiorstwie.
e-aukcja pozwala również na uzyskanie korzystnych warunków transakcyjnych.
Aukcja elektroniczna uzupełnia i przyspiesza tradycyjne negocjacje handlowe. Wykorzystuje ona bowiem zjawisko "zdrowej" konkurencji, a także przejrzystego procesu wyboru dostawców.
Ustawa Prawo zamówień publicznych wprowadza licytację elektroniczną, jako samodzielny tryb udzielania zamówień na wybrane dostawy i usługi, natomiast aukcja elektroniczna jest wykorzystywana, jako etap końcowy niektórych klasycznych trybów zamówień. W obu przypadkach stosowany jest mechanizm elektronicznego porównywania ofert - różnice występują głównie w procedurach dopuszczających.
Aukcja elektroniczna, będąca ostatnim etapem trybu nieograniczonego, ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem, pozwala licytować więcej niż 1 kryterium oceny oferty, na przykład cenę, okres gwarancji, czas dostawy, szybkość serwisu, czas realizacji robót, dostaw lub usług.